همه چیز درباره اختلالات یادگیری
دسامبر 7, 2023مقاله ای درباره رفتار درمانی کودک و نوجوان
دسامبر 7, 2023حرکت درمانی * ریتمیک شکلی از روان درمانی است که بر استفاده خلاق از حرکت برای برگرداندن توانایی و پاسخ های ذاتی بنا شده است. حرکت یک حقیقت اساسی زندگی است، تمامی رفتارهای قابل مشاهده انسان از حرکت بدن تشکیل شده اند، حرکت اهمیتی درون روانی * ،تطابقی * و میان فردی * دارد. حرکت اظهارات نسبتا” غیر حسی و اولیه از سطوح درونی تر است.
حرکت وسیله ای برای روبرو شدن با محیط و یک وسیله برقراری ارتباط با دیگران است (کورسینی ،2001). بدون حرکت زندگی وجود نخواهد داشت. این اصل برای تمامی جوانب هستی انسان به طور مساوی به کار می رود، از لحاظ جسمی این مسأله خیلی قابل درک است، هنگامی که ماهیچه ها حرکت نکنند خشک خواهند شد. قسمتی از بدن حیات خود را از دست می دهد، از لحاظ ذهنی و هوشی نیز این مسأله قابل توجه است، مغزی که آموزش تفکر و تحرک نبیند راکد می ماند و قدرت تفکر را از دست می دهد، تفکر – حرکت است (پیراکوس * ،1996).
تئوری های اخیر حسی – حرکتی یادگیری و پیشرفت، اهمیت اساسی حرکت را درتحول شناختی مشخص می کنند، بعلاوه حرکت در فعالیتهای شناختی بشر نقش محوری را اشغال می کند، به طور موثر به نظر می رسد که ما با حرکات بدنی خود فکر می کنیم. در حقیقت ” سیستم حرکتی ” شامل ساختارهای مرتبط به هم می شوند. دارای یک سیستم داینامیکی غیر خطی،خود سازمان دهنده، توزیعی است که در آن یک طرح حرکتی قرار دارد اما جزیی از نیرو های داخلی و خارجی بدن است که یک حرکت هوشمندانه را خلق می کند (جی * ،2000).
شخص، در حرکت کردن خودش را در لحظه به عنوان نتیجه ای از پس خوراند چند حس فوری که بوسیله حرکت خودش تولید شده است حس می کند، چنین تحریکات حرکتی، لمسی، بینایی، شنوایی، به استحکام تصور بدنی و تحول یک احساس شفاف تر و با ثبات تر از خود کمک می کند. حرکت سلامتی جسم را زیاد می کند، حرکت درمانی می تواند برای افراد در همه سنین از نوزادی تا پیری بکار برده شود، افرادی که معلولیت ندارند نیز ممکن است در این روش معالجه برای بالا بردن خودشناسی و رشد فردی شرکت کنند. حرکت درمانی به طریق موثری رفتار افراد با مشکلات ذهنی و روانی را اداره می کند (راین باو * ،2005).
آیرز * ،کسی است که تئوری یکپارچه سازی حسی را توسعه داد، پردازش یکپارچه حسی را به عنوان ” قابلیت سازماندهی حسی اطلاعات برای خودمان ” تبیین کرد (آیرز، 1972).
پیمانه های حسی متفاوت درون داده هایی از جنبه های فضایی و زمانی که در تعامل، همبسته و یکپارچه هستند را فراهم می کنند. یکپارچه سازی حسی، پردازشگری اطلاعات است ؟ یعنی مغز باید به طور منعطف اطلاعات حسی را برگزیند *، تقویت کند *،بازداری کند *، تطبیق دهد * و به طور منعطف مرتبط سازد، الگوی تغییر دهی با ثبات؛ به عبارت دیگر، مغز باید آن اطلاعات را یکپارچه سازد (کلی ری *، 2002).
حرکت درمانی بهترین روش بکار برده شده به عنوان روش مرتبط سازی پیمانه های حسی متفاوت می باشد (کورسینی ،2001). حرکت اولین روشی است که یک کودک با محیطش به تعامل می پردازد و مهارتهای حرکتی؛ به درون دادهای حسی که از محیط دریافت شده است یک پاسخ مستقیم را فراهم می سازد (کلی ری ،2002).
در موقعیتهایی که آسیبی رخ می دهد، سیستم های اعصاب مرکزی به طور فعال فرآیند های متنوعی را بکار می برند که فقدان حاصل از آسیب را از بین ببرند. بعضی از این مکانیسم ها در سظح سلولی رخ می دهند، در حالیکه سایر مکانیسم ها در بر گیرنده حیطه های بزرگتری از بافت مغز می باشند. این تغییرات در شرایطی که مغز تلاش می نماید که سازماندهی مشخص خودش را به شرایط آسیب،تروما، یا رویداد های غیر معمول منطبق سازد و آن آسیب (مثلا” محرومیت حسی) را از بین ببرد به عنوان باز سازماندهی شناسایی شده است.
این فرآیند ها هم در ارگانیسم های در حال تحول (مثلا” در کودکان) و هم در بالغین مشاهده شده است.باز سازماندهی می تواند در سطوح بزرگی از قبیل برآمدگی ها و شیار های مغز رخ دهد، (اگر ضربه در دوران رحمی رخ داده باشد) ، یا در سطح یک عصب رخ دهد (غنایی، 1387).
در خصوص نرون زایی در اعضاء بالغ پستاندار مطرح می نمایند که؛ H3-Thymidine * ، در( پیاز بویایی* – بر آمدگی دندانه ای * – قشر نو * ) در موش بالغ، خوکچه هندی و گربه، گواهی برای نرون های جدید 10 می باشد (الیزابت و گروس * ،2002). الیزابت و گروس عواملی را که بر نرون زایی بالغین تأثیر می گذارند را به شرح زیر مشخص می نمایند:
- استرس قبل از تولد و در حین بلوغ، نرون زایی را کاهش می دهد (الیزابت، تاناپات، ام سی ون، فلوگ، فوچس * ،1998).
- پیچیدگی محیط، نرون زایی را افزایش می دهد (الیزابت، گروس،2002).
- یادگیری، نرون زایی را افزایش می دهد (الیزابت،بیلین،تاناپات، ریوس، شورس *، 1999).
- فعالیت بدنی، نرون زایی را افزایش می دهد (وان پراگ، کریستی، سنجوسکی، گاگ * ،1999).
و اگر احتمال نرون زایی در پستانداران بپذیریم، اکنون این سوال مطرح می شود، که آیا نرون های جدید در یادگیری و حافظه نقش دارند؟ الیزابت و گروس (2002) ، تأکید می نمایند که :
- نرون های جدید به ساختار هایی که برای یادگیری و حافظه تعیین کننده هستند اضافه می شوند.
- کاهش نرون زایی با اختلال یادگیری مرتبط می باشد.
- افزایش نرون زایی با افزایش یادگیری مرتبط می باشد.
- تجارب یادگیری در هیپوکامپ * به افزایش بقاء نرون های جدید وابسته می باشد.
- بازداری از نرون زایی در هیپوکامپ به اختلالات یادگیری منجر می شود ( الیزابت، گروس،2002).
با عنایت به پنج مورد فوق الذکر، که بر نقش کلیدی لوب تمپورال میانی در حافظه آشکار فرآیندی تأکید می نماید و با توجه به نتایج تحقیقی که توسط مونیکا مطرح می شود مبنی بر اینکه، فقدان بافت هیپوکامپ چپ ممکن است موجب اختلال حافظه ای شود و احتمالا” مربوط به نارسایی های یادگیری می باشد که آزمودنی های HP* در طی مدرسه نشان می دهند (مونیکا و همکاران * ،2004).
همه این موارد تأکید مجددی بر نقش کلیدی هیپوکامپ در بروز قابلیت حفظ و یادگیری افراد دارد. با توجه به یافته های الیزابت و گروس (2002) مبنی بر نقش کلیدی عواملی نظیر ” استرس، پیچیدگی محیط، یادگیری و فعالیت بدنی ” بر تحقق و عدم تحقق نرون زایی در پستانداران و همچنین یافته های هیل، استوراندت و مالی *،(1993) که مشخص کرد بالغین بزرگسالی که در یک برنامه تمرینی 9 تا 12 ماهه مشارکت کرده اند، در یک تکلیف حافظه کلامی نسبت به گروه گواه بدون تمرین رشد معنادارتری را نشان داده اند (دونالد، استاس، وینکور، رابرتسون *، 1999). محقق را به این مسأله رهنمون می سازد که آیا آموزش و کاربرد حرکات ریتمیک می تواند بر کودکان حساب نارسا تأثیر گذار باشد؟
و از طرفی با عنایت به اینکه، بیمارانی که به جراحت لوب تمپورال میانی دوسویه مبتلا هستند در مهارتهای حرکتی آنها محدودیت ایجاد نمی شود. بلکه این بیماران به اشکال متنوعی از یادگیری بازتابی مشتمل بر: خوگیری* ، حساس شدن *، شرطی سازی کلاسیک *، شرطی سازی عامل * و… قادر هستند، بعلاوه ، آنها قادر هستند که عملکردشان را در تکالیف ادراکی معینی اصلاح کنند، برای مثال آنها یک نوعی از حافظه را که اولیه نامیده می شود (و جزیی از حافظه نهان است) خوب انجام می دهند، که البته حافظه نهان بخش وسیعی از حافظه در حیوانات و نیز جنبه های مختلفی از حافظه در انسان را شامل می شود و شامل تمام تمایلات و غیر تمایلات ما، تمام حرکات ماهرانه ای که انجام می دهیم (از قبیل تنیس، گلف، شنا، دوچرخه سواری، راه رفتن معمولی و صحبت کردن ) و چیز هایی از این قبیل است (کندل، اس.شوارتز، جسل *، 2000).
گردآوری و ویراستاری: احمد اخوان عطار
کلمات کلیدی: دکتر روانشناس کودک، روانشناس کودک، متخصص روانشناسی کودک، متخصص روانشناسی خانواده، دکتر روانشناس خانواده، دکتر روانشناس نوجوان، روانشناس نوجوان، متخصص روانشناسی نوجوان، فوق تخصص روانشناس کودک و نوجوان، دکتر روانشناس سکسولوژی، دکتر روانشناس ترنس سکشوال، روانشناس هموسکشوال، روانشناس تراجنسی، متخصص روانشناسی انگیزشی، متخصص استعدادیابی، مرکز تخصصی استعدادیابی، استعدادیابی تحصیلی، استعدادیابی شغلی، استعدادیابی هنری، استعدادیابی ورزشی، استعداد سنجی، استعداد شناسی، ورود به دانشگاه، سوالات دانشجویی، سوالات جنسی، سوالات روابط جنسی، روانشناس روابط عاطفی، روانشناس ارتباط عاطفی، روانشناس جدایی، روانشناس زوجین، روانشناس اختلالات خلقی، روانشناس وسواس، روانشناس وسواس فکری، روانشناس PTSD، روانشناس بیشفعالی، روانشناس ADHD، روانشناس ADD، روانشناس افسردگی، روانشناس اضطراب، روانشناس پنیک، روانشناس واژنیسم، روانشناس CGL، روانشناس تجاوز به کودک، روانشناس ابیوز، روانشناس اختلالات یادگیری، روانشناس اختلال ریاضی، روانشناس یادگیری، روانشناس کنکور، مشاور کودک، مشاور نوجوان، مشاور خانواده، مشاور اعتیاد، مشاور مشکلات جنسی، مشاور رابطه، مشاور دوست یابی، مشاور اختلالات خلقی، مشاور بیشفعالی، مشاور بیش فعالی، مشاور شغلی، مشاور تحصیلی، مشاور خوب، بهترین مشاور کودک، بهترین مشاور کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان، مرکز روانشناسی کودک و نوجوان، مرکز مشاوره کودک و نوجوان، مرکز تخصصی روانشناسی نمایش درمانی، مرکز تخصصی مشاوره نمایش درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی موسیقی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره موسیقی درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی ترنس، مرکز تخصصی مشاوره ترنس، مرکز تخصصی روانشناسی تراجنسی، مرکز تخصصی مشاوره تراجنسی، مرکز تخصصی روانشناسی بازی درمانی، مرکز تخصصی مشاوره بازی درمانی، مرکز تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، مرکز تخصصی کار درمانی جسمی حرکتی، مرکز تخصصی گفتار درمانی کودک و نوجوان، مرکز تخصصی گفتار درمانی، مرکز تخصصی روانشناسی اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی مشاوره اختلالات یادگیری، مرکز تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان اوتیسم، مرکز درمانی اوتیسم، مرکز کاردرمانی اوتیسم، مرکز تخصصی گفتار درمانی اوتیسم، روانپزشک تخصصی کودک، روانپزشک تخصصی نوجوان، روانپزشک تخصصی اوتیسم، روانپزشک تخصصی بیشفعالی، روانپزشک تخصصی بیش فعالی، روانپزشک خانواده، روانپزشک اختلالات خلقی، روان پزشک تخصصی کودک، روان پزشک تخصصی نوجوان، روان پزشک تخصصی اوتیسم، روان پزشک تخصصی بیشفعالی، روان پزشک تخصصی بیش فعالی، روان پزشک خانواده، روان پزشک اختلالات خلقی، دکتر متخصص، دکتر متخصص روان، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، طراح بازی، طراحی بازی، مرکز تخصصی اعتیاد، مرکز تشخیص اعتیاد، مرکز تخصصی درمان اعتیاد، کد نویسی بازی های دیجیتال، بازی دیجیتالی، بازی موبایل، بازی های موبایل، بازی های دیجیتالی درمانی، اپلیکیشن، طراح اپلیکیشن، استارتاپ، طراح و برنامه نویس استارتاپ، برنامه نویس، گرافیک بازی، گرافیست، گرافیک دیجیتال، طراح و جری اینستاگرام، برنامه نویس اینستا، ادمین اینستاگرام، ترک اعتیاد دختران، مرکز تخصصی ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی بعد از ترک اعتیاد زنان، مرکز پشتیبانی ترک اعتیاد، مرکز پیشگیری از آسیب های بعد از ترک اعتیاد، تعریف اعتیاد، روش های ترک اعتیاد، مقالات مرتبط با اعتیاد، ساختارهای درمان اعتیاد، درباره اعتیاد، مقالات اعتیاد، مرکز تخصصی نقشه برداری مغز، درباره نقشه برداری مغز، کاربر نقشه مغز، اهمیت نقشه مغز، مقالات نقشه برداری مغز، نقشه مغز EEG، نقشه مغز QEEG، درمانهای غیر دارویی، اهمیت نوروفیدبک، کاربرد نوروفیدبک، مرکز تخصصی اختلالات یادگیری، حل مشکلات یادگیری کودک، اختلالات ریاضی، مرکز تخصصی اختلالات ریاضی کودکان، آزمونهای روانشناختی، مرجع آزمونهای روانشناسی، مرکز تخصصی آزمون هوش، مرکز تخصصی درمان خودکشی، درباره خودکشی، علت های خودکشی، مقالات خودکشی، پیشگیری از خودکشی، مرکز تخصصی حرکت درمانی، مرکز حسی حرکتی، درباره حرکت درمانی، مزایای حرکت درمانی، مرکز تخصصی رفتار درمانی مهر، درباره رفتار درمانی، اهمیت رفتار درمانی، روش های رفتار درمانی، رفتار درمانی علمی، دکتر رفتاردرمانگر، متخصص رفتاردرمانی، رفتار درمانگر، رفتاردرمانگر، خانه استعدادیابی ایران، مرکز استعدادیابی کودکان، مرکز استعدادیابی بزرگسالان، مرکز سنجش استعدادهای تحصیلی، مرکز استعداد تحصیلی، متخصصان استعدادیابی، روانشناسان استعدادیابی، روش های استعدادیابی، استعدادیابی نوجوان، مقالات استعدادیابی، کاریابی، سرمایه گذاری شغلی، کارآفرینی،